Aruna en Philip: een sprookje in de Philharmonie

“‘Aruna an Philip’ schittert in Philharmonie”
“Prachtig sprookjesballet naar idee van Jet van Noort.”

HAARLEM – ’Aruna en Philip’ vertelt het verhaal van een prins die spoedig zijn oude en zieke vader als koning zal moeten opvolgen. Maar dan moet je natuurlijk eerst wel een vrouw hebben, die geschikt is om de rol van koningin te vervullen.
De oude koning laat schilders portretten maken van meisjes in het hele land. Uiteindelijk laat prins Philip op het uiterlijk van Aruna zijn keus vallen. Niets staat een mooie toekomst van het land in de weg, althans zo lijkt het. Maar de jaloerse zus van de kroonpretendent gooit roet in het eten. Zij heeft er haar zinnen op gezet zelf koningin te worden.
De rol van oude koning in het ballet wordt vertolkt door Sesamstraat-acteur, mimespeler en verteller, de Haarlemmer Hakim Traïdia: ,,Ik ben de rijke, rechtvaardige vorst, en ik voel me de koning te rijk’’, begint hij zijn tekst van papier. ,,Maar dat ga ik natuurlijk niet zeggen… Ik ga jullie het verhaal vertellen… Mijn volk en ik leven in een prachtig land, waar het altijd mooi weer is. Zelfs als het regent.’’ De grote zaal in Philharmonie is meteen al goed voor een eerste gulle lach.
Met de aanwezigheid van kinderheld Hakim wordt het sprookje misschien onbedoeld binnengesleept in de wereld van het jeugdtheater, maar daar hoort het niet a priori thuis. Het verhaal van Jet van Noort is een volwassen vertelling, en die benadering verdient het ook. Een huilend kind in de zaal doet daar jammer genoeg een beetje afbreuk aan, al is Hakim handig genoeg om er in zijn eigen sterfscène als koning handig op in te spelen. Hij zet een liefdevolle maar wat naïeve koning neer, die zelfs bij zijn hartvochtige dochter Christina de schoonzusjesvriendschap wil zien hoogtijvieren. ,,Haar jaloezie baart me zorgen, of zijn mijn vermoedens slechts de gedachtespinsels van een bezorgde vader?’’
Wat volgt, is een pas de deux van Christina en haar aangetrouwde zus dat eindigt met Hakims dood in zijn rol van ’stervende koningszwaan’ als zijn vaderhart hem in de steek laat.
Hier en daar wordt een beetje van het oorspronkelijke verhaal van Jet van Noort afgeweken om aan het toneelbeeld en een geslaagde balletregistratie te voldoen. De zeven heksen uit de vertelling van Jet worden er in de choreografische vertaling acht om het plaatje in evenwicht te houden. Een ballet vergt nu eenmaal andere maatstaven dan een sprookjesverhaal op zich.
Met de keuze van populair-klassieke melodieën van onder anderen Grieg, Prokofjev, Sjostakovitsj en Debussy slagen alle betrokkenen daarin met verve. Het Kennemer Jeugd Orkest onder leiding van Matthijs Broers, zit voor het podium in een soort orkestbak, zoals dat vóór de verbouwing van de concertzaal eigenlijk nooit mogelijk was. De musici zetten al die melodieën overtuigend neer, en krijgen het bovendien voor elkaar een muzikale omlijsting te bieden, die een evenwichtige en geïnspireerde indruk maakt.
Maar vanzelfsprekend eist ook de choreografie tijdens zo’n dansuitvoering zijn aandacht op. Het is de verdienste van eigenaar Rosemarije Zuidgeest van De Haarlemse Balletschool en haar mede-choreograaf Marije Koning dat er een uitgebalanceerd schouwspel op de planken wordt neergezet, waarin zowel de jongsten van zeven jaar als de ouderen die de feitelijke rollen voor hun rekening nemen allemaal tot hun recht komen. ,,Het zijn allemaal leerlingen die twee keer per week op les komen. Anders is het helemaal niet mogelijk om in twee maanden tijd zo’n voorstelling in te studeren. Bij de gedanste vorm van het verhaal staat mij altijd voor ogen, dat het publiek na afloop met nieuwe energie de zaal uitgaat. Je moet geïnspireerd zijn door wat je hebt gezien.’’
Iemand voor wie dat na afloop zeker geldt, is de 14-jarige Jet van Noort, die een jaar geleden achter haar laptop begon met haar verhaal over Aruna en Philip. ,,Mijn lerares Nederlands Nicole Sol had een paar jaar geleden ook al een keer een project als dit opgezet. Dus ik dacht: ik probeer het gewoon. Ik had helemaal niet verwacht dat mijn sprookje zou winnen. Het leuke is, dat ik tot groep 8 zelf bij De Haarlemse Balletschool heb gedanst.’’
,,Wat ik later ga doen, daarvan heb ik nog geen idee. Maar iets met schrijven, dat lijkt me aardig. Voorlopig weet ik nog niet eens of ik volgend jaar alpha of bèta kies.’’

Zie ook: