Daverend succes najaarsconcert 2014

Recensie Haarlems Dagblad (15-12-2014).

KJO najaarsconcert 2014 Philharmonie te Haarlem

En dit stuurde dirigent Matthijs Broers daags na het concert aan de orkestleden:

Ik ben zo trots op jullie allemaal! Wat een energie, wat een concentratie en wat een reeks aan ontroerende momenten. Na een aantal maanden hard werken en een uitstekende première in de mooie zaal in Leiden kunnen we terugkijken op een bijzondere middag in de Philharmonie.

Door de veelheid van delen en de totaal verschillende karakters en “valkuilen” wordt een voorrepetitie al snel een energievreter.
Toch durf ik te zeggen dat we daardoor een rust creëerden die oa leidde tot een Mendelssohn 1e deel waar we direct gezamenlijk de grenzen opzochten in dynamiek, articulatie en spanningsopbouw. Het orkest met een prachtig gespeelde inleiding en toen het moment dat uit het niets de alten inzetten…..
Daar werd de toon gezet en pakte ik de kans om jullie mee te nemen naar een wereld tussen grenzen van ingetogenheid en intense passie.
Er werd uitstekend gekeken en het resulteerde in een onderling vertrouwen dat we de klus samen konden klaren.

De blazers en het slagwerk hebben in Mendelssohn de opdracht om de dynamiek en de intonatie in de gaten te houden uitstekend uitgevoerd. Mooie soli van de fluiten, hobo’s!! klarinetten, fagotten en hoorns, een feestelijke fanfare in het laatste deel door de trompetten, trombones en de pauken.
Mooi waren ook de delen waar alleen de dames of de heren zongen. Er was overtuiging. Geloven in wat je zingt werkt dus! Je vertelt een verhaal en als je het overtuigend doet springt de vonk over.

Mendelssohn is een bijzondere componist. Dit werk was een zeer passend programma onderdeel tegenover een monument als het Requiem. (Compliment aan Wim (red.: de vaste koordirigent) voor deze keuze en dank je voor deze leuke samenwerking).

De opening van het Requiem was heel mooi. Ook de eerste koorinzetten waren intens doorleefd. Toen vlak daarna rechts op het balkon een camera viel ging er een siddering door de violengroep. Het was even spannend maar we bleven op de rails.
Ik heb genoten van jullie Kyrie, goed gearticuleerd, rekening houdend met inzetten van andere stemmen en met de overgang en de uitvoering naar het Dies Irae hebben we ons visitekaartje echt afgegeven.

Ik ben enorm trots op Wessel (red.: trombonist). Je hebt ons laten horen en ook zien wat doorzettingsvermogen kan opleveren. De cello solo van Janneke was indrukwekkend. Mooi gespeeld, samen met de perfect gespeelde klarinetlijnen. De mooie klankkleur van de fagotten en het mooie spel van trompetten, trombones en pauken, met de houten stokken! Het was een warm bad voor de solisten. Vier lieve en uiterst muzikale mensen die ons volledig de ruimte en de tijd gaven om onszelf te verbeteren.

Ook de strijkers hebben zich van hun beste kant laten zien en hoewel ik tijdens de voorrepetitie even “een afstand voelde” bij de alten, wil ik jullie een welgemeend compliment maken voor jullie spel en de mooie dynamiek op de juiste momenten.
Ook een welgemeend compliment aan al die nieuwe leden, viool, altviool, cello en bas die pas in september zijn ingestroomd. Een vuurdoop met dit programma zul je nooit vergeten. Jullie zijn opgenomen in een groep die al wat langer samenspeelt, die de strepen heeft verdiend en die de basis legt voor het gezamenlijke niveau.

Als laatste wil ik jullie allemaal bedanken voor een onvergetelijke samenwerking. De gastvrijheid maar ook de inzet tijdens repetities op woensdag en vrijdag in Haarlem en donderdag in Leiden. Het was de basis voor een unieke samenwerking van drie ensembles en twee dirigenten.

Groet,
Matthijs